It Happened One Night - "זה קרה לילה אחד"

פרנק קפרה, ארה"ב, 1934. 101 דק'

"זה קרה לילה אחד" לא רק נחשב לקומדיה הרומנטית הראשונה בהיסטוריה, אלא גם לאחת מהמהנות ביותר. סרט זה קבע את כל הכללים של הז'אנר הפופולרי, ועד היום הקומדיות הרומנטיות משחזרות באופן זה או אחר את המבנה הבסיסי של סרטו של פראנק קפרה מ-1934. הסרט נעשה בתקופת שלטון רוזבלט ותכנית הניו-דיל ונתן ביטוי לרוח האופטימית של אותה התקופה בה האחווה בין מעמדות בחברה הייתה הדרישה והחלום. קפרה מציב גיבור שבא מהשכבות הבינוניות/נמוכות ומפגיש אותו עם גיבורה שבאה מהשכבות הגבוהות. לאורך הסרט, קשר שנראה כבלתי אפשרי יתפתח לרומן מרובה ברגשות ואהבה. המפגש בין גבר ואישה שבאים מעולמות שונים ואף מנוגדים הוא אחד מהאלמנטים הבולטים בקומדיה הרומנטית. "כשהארי פגש את סאלי", "אישה יפה" וכמעט כל הקומדיות הרומנטיות המוצלחות בתולדות הקולנוע מציגות דמויות ששונאות אחת את השנייה בהתחלה אך לומדות להכיר ולאהוב לאורך הסרט. "זה קרה לילה אחד" אינו רק קומדיה רומנטית אלא גם סרט מסע. הגיבורים יוצאים לדרך, ובמסעם עוברים דרך מספר תחנות המפגישות אותם (ואותנו הצופים) עם המצב החברתי באמריקה של אותה התקופה. העוני, הרעב, החלום האמריקאי, הטיפוסים השונים בכבישים וכל דמות שהם פוגשים מהווים פסיפס רחב של הרוח האמריקאית וגורמים להתעוררות המודעות החברתית. בשנות ה-30 המונח "קומדיה רומנטית" עוד לא היה קיים והסרט הזה בעצם הוליד סדרה של סרטים שנקראו "קומדיות סקרובול" - קומדיות מטורפות. הטירוף בקומדיות האלה נבע בעיקר מהדיאלוגים השנונים. מה שאפיין את הז'אנר יותר מכל זה שילוב של דיאלוגים מתוחכמים עם רגעי סלפסטיק ורומנטיקה. הסרטים ניסו להציג סוג חדש של אישה: אישה משוחררת, עצמאית, שמתחילה להסתדר לבד בעולם, וזוכה לשוויון יחסי, אך עדיין זקוקה לגבר לצידה שיעזור לה ויראה לה את הדרך. מדובר בנשיות שאינה מאיימת, אלא מאתגרת, רחוקה מאוד מהפאם פאטאל של שנות ה-40.

    "זה קרה לילה אחד" הפך את קפרה לבמאי הפופולרי ביותר בשנות השלושים. קפרה עבד באולפן קולומביה הקטן. לסרטו רצה להשיג כוכבים מדרגה בינונית מהאולפן הגדול MGM. בסופו של דבר קיבל קפרה בהלוואה את הכוכב הגדול קלארק גייבל. אולפני MGM החליטו להעניש את גייבל על כך שסירב להשתתף בסרט מסוים ולשלוח אותו ל"קולומביה" להופיע בסרט קטן. 'העונש', בסופו של דבר השתלם לגייבל שהופיע בסרט המצליח והמוערך ביותר של השנה. "זה קרה לילה אחד" לא רק היה הסרט הקופתי ביותר אלא גם זכה בחמשת האוסקרים החשובים באותה השנה. הוא זכה באוסקר לסרט הטוב, לבמאי, לתסריט, לשחקן ולשחקנית. קלודט קולברט, שמשחקת את הגיבורה בסרט הייתה גם היא כוכבת מפורסמת, והכימיה שנוצרה על המסך בינה לבין גייבל הקסימה את אמריקה כולה. קפרה נחשב לבמאי שמבטא את הערכים האמריקנים בצורתם הטהורה ביותר. מעורבותו החברתית, אהבתו לאדם הפשוט והרעננות והקלילות שבסרטיו מייצגים את סוג הבידור שהוליווד יכולה לספק כשהיא בשיאה.  

  קפרה בונה את סרטיו מרגעים קטנים ומרגשים. השימוש בשירים בסרט הזה בולט במיוחד. יש לאורך הסרט אנשים ששרים ואנשים שלא שרים. השירה מתפקדת כסמל שמאחד את האומה האמריקאית ועוזר לה ברגעים של קשיים ועצב.

   באותה התקופה החל להיות תקף "קוד הייז". "קוד הייז" היה קוד מוסרי אליו נדרשה הוליווד לכפוף את עצמה כדי להגן על הקהל מפני חשיפה לחומרים לא מוסריים, או לא ראויים. לדוגמא, אחד מהסעיפים בקוד אמר שנשיקות לא יכולות להימשך יותר משלוש שניות. סעיף אחר אמר שאסור להראות גבר ואישה לא נשואים ישנים באותו החדר. "קומדיות הסקרובול" עסקו במיניות ובקשר בין המינים, ולכן נאלצו למצוא דרכים יציריתיות ומתוחכמות לעקוף את הקוד. אחת הסצנות המפורסמות ביותר ב"זה קרה לילה אחד" היא סצנת "חומות יריחו", בה קלארק גייבל וקלודט קולברט צריכים לעבור את הלילה באותו החדר, וגייבל תולה שמיכה שיוצרת הפרדה (חומת יריחו) ומחלקת את החדר לשניים. קפרה מצליח לביים סצנה טעונה בארוטיות דרך רמזים, סאונד, ועיצוב הפריים. מגבלות התקופה לא גרמו לבמאים לוותר על העיסוק במיניות, אלא אתגרו אותם למצוא דרכים חכמות וחדשות להתמודד עם הנושא. הסצנה היא לא רק ארוטית, אלא גם קומית ומרגשת כאחת.

 

 

המלצות צפייה נוספות:

 

- מסרטיו של פרנק קפרה:

- "מר דידס הולך העירה", "מר סמית' הולך לוושינגטון", "פגוש את ג'ון דו". שלושת הסרטים מהווים סוג של טרילוגיה בה קפרה עוסק בשחיתות במערכות השונות של החברה האמריקאית: שחיתות הכסף והעשירים, שחיתות פוליטית ושחיתות במערכת העיתונאית.

בנוסף מומלץ גם לצפות בסרט המפורסם ביותר של קפרה, המוקרן בארה"ב תמיד בחג במולד: "איזה חיים נפלאים".

 

-קומדיות סקרובול:

- "נערתו ששת", הינה אחת מקומדיות הסקרובול המצוינות ביותר של התקופה, עם קצב דיאלוגים מסחרר ומוטרף. קרי גראנט, השחקן הגדול ביותר של קומדיות הסקרובול מככב לצד רוזלינד ראסל.

- "ליידי איב", של פרסטון סטרג'ס, אמן קומדיית הסקרובול. מומלצים מאוד גם סרטיו האחרים מאותה התקופה ("סיפור פאלם ביץ'", "מסעות סאליבן","הנס ממורגן קריק", "הפייה הטובה" ו"מקגינטי הגדול")

- "צרות בגן עדן", של לוביטש מ1932. הסרט נפלא זה נעשה לפני "זה קרה לילה אחד". למרות שמדובר בקומדיה שעוסקת בקשר בין המינים, הוא לא נחשב לקומדיה רומנטית במובן של סרטו של קפרה. זאת אומרת שהפורמט שלו מעט שונה מזה של "זה קרה לילה אחד" והקומדיות הרומנטיות שבאו אחריו.

- "סיפור פילדלפיה", ג'ורג' קיוקור, מפגיש את הזוג המוצלח ביותר בקומדיות הסקרובול: קרי גרנט וקתרין הפבורן, ומצרף אליהם את ג'יימס סטיוארט בליל שיכרות.

- "להיות או לא להיות", ארנסט לוביטש (שוב, לא בדיוק קומדיה רומנטית, אך סרט נפלא)

-          "My Man Godfrey", של גרגורי לה קווה.

 

 

כתב: פבלו אוטין

Comments