Knife In The Water

"סכין במים", רומן פולנסקי, פולין, 1962

למרות שנולד בצרפת ועשה רק סרט אחד בפולין, מקושר רומן פולנסקי לתחייה של הקולנוע הפולני בשנות ה-50 וה-60. הוריו של פולנסקי חזרו לפולין כשנתיים לפני תחילת מלחמת העולם השנייה, ובהיות אביו יהודי, מצא פולנסקי את עצמו גדל ללא הורים במהלך תקופת המלחמה ונודד בין בית נוצרי לבית נוצרי אחר כדי לשרוד. אימו נרצחה במחנה ריכוז, אך את אביו פגש פולנסקי עם תום המלחמה. למרות זוועות המלחמה נשארו השניים בפולין ורומן פיתח קריירה בתחום הקולנוע, תחילה כשחקן, ולאחר לימודיו בבית הספר לקולנוע בלודז' גם כבמאי. פולנסקי החל את קריירת הבימוי שלו בזמנים בהם מרבית, אם לא כל הסרטים שנעשו בפולין הקומוניסטית עסקו במלחמת העולם השנייה ובסיפורי גבורה הן מבחינה ביקורתית והן מבחינה חיובית. "סכין במים" נחשב לאחד הסרטים הראשונים שלא עסקו בנושא זה ומתמקד דווקא בסיפורם של אנשים מן השורה. פולנסקי הבדיל את עצמו ממסורת הסרטים הפולנים הקומוניסטים לא רק בנושא הסרט אלא גם בסגנונו הקולנועי. פולנסקי החל את דרכו כשחקן בתיאטרון, והמחזות המשפיעים ביותר באותה התקופה היו אלה של הארולד פינטר, יוג'ין יונסקו ודומיהם מתיאטרון האבסורד. סרטי הסטודנטים שלו בתקופת הלימודים התאפיינו בגישה אבסורדית ומופשטת. לדוגמא, סרטו הקצר "שני אנשים וארון" עסק באפליה ושנאת זר מבלי לעורר את הצנזורה כיוון שלמעשה לא עסק במציאות ריאליסטית, אלא בדמויות מופשטות, המסתובבות ברחובותיו של מקום לא מציאותי. פולנסקי בוחר לקחת מחומרי האבסורד לסרטו הארוך הראשון, "סכין במים": בולטות בסרט זה האיכויות הקאמריות של תיאטרון האבסורד, בו מספר מועט של דמויות מפתחות מערכות יחסים בתוך מקום אחד מצומצם. לאורך הקריירה שלו יחזור פולנסקי להציב את דמויותיו במקומות סגורים וקלסטרופוביים, ויהפוך את האלמנט הקלסטרופובי לאחד מסימני ההיכר שלו. החלל הסגור, האפל והמצומצם ישרת את פולנסקי בכדי להיכנס אל תוך המקומות האפלים ביותר והמפחידים ביותר בנפש הדמויות שלו. סרטים כגון "רתיעה", "תינוקה של רוזמרי", "הדייר", "הפסנתרן", "העלמה והמוות" הם דוגמאות ליכולתו המרשימה של פולנסקי לצמצם את המרחב הקולנועי עד למינימום, להתמקד במינימום דמויות (לעיתים קרובות רק בדמות אחת) ובכל זאת להצליח לרתק את הצופים וליצור מגוון רחב של תחושות, מחשבות, פחדים ועומק פסיכולוגי. כמובן שאלמנט ייחודי זה בקולנוע של פולנסקי לא ממש נובע מהשפעות התיאטרון הקאמרי. ניתן לייחס אותו לחוויותיו האישיות במהלך מלחמת העולם השנייה כאשר היה צריך להעביר זמן רב במקומות מסתור בעלי חלל מצומצם.

ב"סכין במים" מספר פולנסקי את סיפורן של שלוש דמויות בתוך ספינה. זוג מבוסס מבחינה כלכלית שנישואיו במשבר, מציע טרמפ לסטודנט צעיר חסר כל והגבר מזמין אותו גם להצטרף אליהם לשייט, כביכול כדרך להפגין את עליונותו וגבריותו. במהלך הסרט שני הגברים ייכנסו למין תחרות מעוותת בכדי לקבוע מי מהם "יותר גבר". כמו במחזותיו של פינטר, גם סרטו של פולנסקי יעסוק ביחסי שליטה וכניעה, גבריות וכוח. סגנונו של פולנסקי מוקפד ומדויק. זהו סרט מסוגנן מאוד בו הקומפוזיציות מבליטות את עצמן. למרות שהמיקום הוא כביכול ריאליסטי, והבסיס לסרט מאוד תיאטרלי וקאמרי, פולנסקי מצליח ליצור סרט מופשט וסימבולי. אין לפולנסקי הרבה מקומות לברוח אליהם מבחינת אתרי צילום ותנועות מצלמה. הוא לא מרבה להשתמש במונטאז' קצבי או בטריקים קולנועיים אחרים. פולנסקי מתרכז במעט האלמנטים שישנם בסרט וחוקר אותם לעומק, מנצל אותם למקסימום. הסרט נבנה על ידי דיאלוג חסכני יחסית, מבטים, משחק מדויק וקומפוזיציות לעומק ולרוחב שמביעות את מערכות היחסים בין הדמויות. הקצב של הסרט הינו איטי, אך החיבור אליו נוצר ברגע שמתחילים להסתכל על האופן בו הוא בנוי מבחינה אסתטית ועל השינויים שעוברים על הדמויות והמתחים שנוצרים ביניהן. לדוגמא, האישה מופיעה בשוטים הראשונים כ-לא אטרקטיבית ועם משקפיים גדולים, אך לאט לאט מתחילה לקבל ממד מיני גדול יותר ויותר. השינויים במזג האוויר, בלבוש, במקום שלהם בפריים, הכל נעשה בצורה כזאת שבונה את המתח והסימבוליות של הסרט. לדוגמא, למרות שהדמויות נמצאות במקום ציבורי, בלב הים, לא מופיעות בסרט דמויות נוספות, או ספינות נוספות. מדובר במצב מופשט, מעמד סימבולי, קיומי, ולא ריאליסטי. אפשר גם לקרוא בסרט משמעויות פסיכואנליטיות. הסכין שמחזיק הסטודנט הינה סמל פאלי לגבריות, היאכטה עצמה יכולה להוות סוג של סמל פאלי. לעומת זאת המים הם סמל לנשיות, וכל היחסים בין הדמויות ניתנים לפירוש כיחסים אדיפליים. למרות שמדובר בסרט מופשט וסימבולי, ניתן גם לפרש אותו כמשל חברתי, סרט המפגיש את אלה שיש להם מול זה שאין לו, דור ותיק ומבוסס אל מול נוער אנרגטי, מרדן, חסר כל, אך בעל אינסטינקט הישרדותי חזק. מדובר בזוג בורגני שיש לו את כל מה שאפשר לבקש במדינה קומוניסטית: יאכטה, מכונית פרטית, חיים מבוססים. מולם עומד סטודנט חסר כל, עם סכין. מערכת היחסים המתוחה ביניהם מתקשרת למערכת היחסים בין המעמדות השונים בחברה. ברגע שהדמויות הופכות לסמלים, רעיונות שנפגשים ונמצאים בעימות אחד עם השני, הסרט מקבל רבדים מורכבים נוספים. בסופו של דבר, הנער מאיים לא רק על הזוגיות של בני הזוג ועל גבריותו של הגבר, אלא גם על רכושם של השניים.

"סכין במים" יכול ללמד רבות את הסטודנט לקולנוע חסר האמצעים: מדובר בהפקה קטנה מאוד, עם מעט דמויות ומעט לוקיישנים, אך רבת אווירה וכוח. פולנסקי מספר שביאכטה בקושי היה מקום לצוות הצילום, ושלעיתים היו צריכים לקשור את עצמם ולהחזיק את עצמם תלויים בצדי היאכטה כדי לא להיות בתוך הפריים (המצלמה עמה החלו לצלם את הסרט נפלה למים כשגלגל עם חומר גלם בתוכה, ולא נמצאה מעולם).

אחד התסריטאים שעזרו לפולנסקי במלאכת הכתיבה היה ז'רזי סקולימובסקי, סטודנט בבית הספר לקולנוע בלודז' שהפך לימים לבמאי חשוב בקולנוע הפולני. "סכין במים" הפך לסרט הפולני הראשון שזכה למועמדות לאוסקר האמריקאי. הוא הפסיד אותו באותה השנה ל"שמונה וחצי" של פליני. זה קרה כשנתיים לאחר יציאת הסרט בפולין. למרות ההכרה הבינלאומית, "סכין במים" לא התקבל טוב במדינתו ופולנסקי מצא את עצמו מתקשה להרים פרוייקטים חדשים, ולכן עזב את פולין והשתכן בצרפת. שם הוא החל קריירה פורייה עם יצירות מרשימות כגון "רתיעה" ו"מבוי סתום" שזיכו אותו בפרסים בינלאומיים יוקרתיים בפסטיבלים הגדולים. מייד הוזמן פולנסקי לארה"ב ושם עשה שניים מהסרטים המשפיעים והחשובים ביותר בתולדות הקולנוע ההוליוודי: "תינוקה של רוזמרי", אשר קבע סטנדרטים חדשים לז'אנר האימה והפך אותו לאווירתי יותר ופסיכולוגי יותר, ו"צ'יינטאון", סרט בלשי אפל שהפך לאחת הקלאסיקות הגדולות של הקולנוע. חייו של פולנסקי המשיכו להיות שנויים במחלוקת ומלאי טרגדיות. אשתו, השחקנית שרון טייט, נרצחה כשהייתה בהריון. שנים מאוחר יותר הוא הורשע בכך שקיים יחסי מין עם קטינה וברח מארה"ב כדי לא להיכנס לכלא. היום פולנסקי שוכן בפריז והוא אחד מהבמאים האירופיים הותיקים והמוערכים ביותר. סרטיו עוסקים בין היתר בנושאים כגון מערכות יחסים מיניות סוטות ויוצאות דופן, יחסי כוח, שליטה השפלה ואלימות, אובססיה והידרדרות נפשית עד לגבול הטירוף והשיגעון וכוחו המהפנט של הרוע המיוצג על ידי אלמנטים אפלים, מאגיים ושטניים. בין יצירותיו המגוונות: סרט האימה הפסיכולוגי "הדייר" (בעיני רבים סרטו הטוב ביותר), סרט המתח עם הריסון פורד "פרנטיק", דרמת המתח הארוטית המופתית "ירח מר", ודרמת השואה זוכת האוסקר "הפסנתרן".



שני פרטי טריוויה על "סכין במים":

א. פולנסקי התכוון לשחק את תפקיד הסטודנט, אך הבין שהוא לא מספיק נאה כדי לגלם אותו. בסופו של דבר זיגמונט מלנוביץ' גילם את התפקיד, אך פולנסקי, שלא היה מרוצה מקולו, דיבב את הדמות, וקולו של הבמאי הוא זה שמופיע בסופו של דבר בסרט.

ב. בהוצאת הדי.וי.די. של קריטריון בהשגחת פולנסקי, בוטלה האופציה להריץ את התמונה במהירות אחורה וקדימה. פולנסקי לא רצה שהצופה יהיה מסוגל להריץ את סרטו במהירות והתכוון לשמור על הרצף והקצב של הסרט, המייצרים את אווירתו.



עוד סרטי פולנסקי מומלצים:

1. צ'יינטאון

1. הדייר.

2. הרתיעה.

3. מבוי סתום.

4. תינוקה של רוזמרי





כתב: פבלו אוטין
Ċ
Tommy Hamer,
28 במרץ 2012, 5:56
Comments